tisdag 17 februari 2009

Lösning på koppelproblem?

Daniel kom med en ny idé igår.
Ibland händer det att Teddy får fnatt, tar tag i kopplet och springer runt, runt, runt. Daniel som sitter i rullstolen kan inte göra annat än att snurra med. Det är först när Teddy lägger sig nr som Daniel kan korrigera honom. Korrigeringen sker alltså för långsamt.

Hans idé är att klippa av det gamla kopplet i bitar, och alltid ha med sig de när han går ut med Teddy. Då kan han lätt och snabbt ta upp det och få Teddy på andra tankar (att det som D håller i skall vara mycket roligare än kopplet T håller i). Det skulle vara lättare för Daniel att hålla i kopplet och Teddy skulle ha mer utrymme att leka på.

Jag menar att detta inte är den smartaste idé Daniel haft. Vårat mål är att få Teddy sluta bita i kopplet, inte att leka med ett annat koppel. Koppel som koppel, tänker väll Teddy då? Han har haft det här kopplet sedan vi fick hem honom, det både luktar Teddy och han vet mycket väl att det är hans koppel. Oavsett om man klipper sönder det. Eller?
Jag tror att han kommer förvärra hela koppelbitandet genom
att ge Teddy en bit av sitt gamla koppel.
Har jag rätt eller fel?

Jag tror inte att lösningen på koppelbitandet är att ge honom ett annat koppel att bita på, men jag förstår Daniel och hans frustration när Teddy slungar honom fram och tillbaka och han sitter ju faktist i en sådan position där han inte kan göra ett skatt.

Skall ta upp detta på kursen nästa helg. Men om ni har några åsikter, tankar eller andra ideér så skriv ner dem i kommentarer här under. Skulle bli oerhört tacksam!

1 kommentar:

  1. Jag tror inte att det kommer förvärra, för jag tror inte Teddy tänker "ÅH KOPPEL - BITA!!!" när han springer runt. Då är det väl mer själva springandet och så är det väl roligt att vinna över Danne - om än bara tillfälligt?

    Jag vet inte.. Det känns som att själva kopplet är mindre viktigt för honom, så att få honom på andra tankar är ju bara bra.

    För iof kan jag inte se problemet med att han biter på koppel.. Problemet verkar väl bara vara det att Danne får lov att snurra med och det skulle ju lösa det problemet. Sedan får man väl lägga undan kopplet så inte Teddy kan bita på sitt vanliga koppel.


    Usch vad rörigt det här blev.. Helt nyvaken - har precis sovit middag. ^^

    SvaraRadera